Ademhaling

Je ademfrequentie en ademvolume is afhankelijk van je activiteit en je gemoedstoestand. Een lage ademfrequentie en een klein ademvolume gedurende de dag is gezond.

Test zelf je ademhaling

Zittend achter de computer is een ademfrequentie tussen 6 en 8 genoeg. Veel mensen ademen echter sneller. Hoe vaak adem jij nu? Doe de test en over een halve minuut weet je jouw ademfrequentie. Klik op ‘Start de test’ om de test te starten.

 

Oefening ademfrequentie

Adem in, niet te diep, door de neus en uit door de neus. Het is belangrijk om langer uit te ademen dan in te ademen. Pauzeer na de uitademing. Je hoeft niet zo lang mogelijk te pauzeren, maar net zo lang tot je de behoefte voelt om weer in te ademen. Train je ademhaling in rust tot een ademfrequentie van 6-8 ademhalingen per minuut. Deze oefening kun je overal doen, geeft ontspanning en zorgt ervoor dat je onbewust goed ademt gedurende de dag. 
Je ademt zuurstof in en koolzuur uit. Een goede ademhaling heeft invloed op je hele lichaam. Een te snelle ademhaling gedurende de dag kost veel energie en er is onvoldoende tijd om de zuurstof uit de lucht op te nemen.                                                                                                                 
Oefening: Adem Goed, Adem licht tijdens sporten. ( fietsen, lopen, zwemmen)
  • Adem in door de neus, adem uit door de neus
  • Verhoog je tempo tot het punt dat je nog steeds met een regelmatig ritme door de neus  in- en uit kunt ademen
  • Word je ademhaling onregelmatig of je moet je mond open doen, verlaag dan je tempo.

Door deze oefening meer koolzuur, verbetering zuurstof naar spieren, verwijding van lucht en bloedvaten.

 

Literatuur:

Verademing;

Bram Bakker& Koen de Jong

 

Zuurstofwinst;

Patrick McKeown en Marion Meesters