Lycopeen anti-oxidant

 

Lycopeen antioxidant

Zelfgemaakte pastasaus boordevol vitale stoffen

Recept voor één persoon

-       Een eetlepel ketchup

-       Een vers gesneden tomaat

-       Kruiden geelwortel/zwarte peper

-       5 gram kokosboter of roomboter

-       5 ml olijfolie ( niet meekoken )

 

Bereiding

Aan de kook brengen en enkele minuten laten sudderen.

Voor opdienen toevoegen 5 ml olijfolie extra vierge. ( niet meekoken )

 

Tomaat en ketchup

Een tomaat bevat lycopeen een helderrood carotoïde. Deze stof beschermt tegen kanker en hart- en vaatziekten, omdat het een sterke antioxidant is. Koken van tomaten vergroot de biologische beschikbaarheid waardoor deze stof veel beter door het lichaam opgenomen wordt. Lycopeen is vetoplosbaar  en dus in combinatie met vet of olie beter opneembaar.

 

Afbeeldingsresultaat voor tomaten

Geelwortel ( curcuma longa ) en zwarte peper ( piperine )

De curcumine in de geelwortel heeft een bewezen anti-oxidantwerking. Piperine is een alkaloïde, die vooral voorkomt in de korrels van zwarte peper en verantwoordelijk is voor de scherpe smaak. Piperine verhoogt de opname van vitaminen, mineralen en geneeskrachtige planten op een spectaculaire wijze. De werking van curcuma ( geelwortel ) wordt met 2000 procent versterkt indien het samen ingenomen wordt met een peperrijk soepje. Piperine laat vitaminen toe om veel beter door de darmwand te gaan en in de bloedsomloop terecht te komen.

 

Kokosboter en echte boter

Kokosboter is een gezonde verzadigd plantaardig vet. Het bestaat uit korte en middellange vetzuurketens die snel in energie omgezet kunnen worden. Tevens bestaat kokosolie voor 50 % uit laurinezuur. Een essentiëel vetzuur ( het lichaam kan het zelf niet maken ) dat anti-bacteriële eigenschappen bezit. Laurinezuur komt ook voor in moedermelk

 

Echte boter is een natuurlijk product dat voor ruim een derde uit onverzadigde vetzuren bestaat.

 

Olijfolie ertra vierge

Olijfolie uit de eerste persing bevat vele vitale stoffen die de gezondheid bevorderen. Tevens bestaat olijfolie voor 70 % uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren ( oliezuur met cholesterolverlagend effect ). Olijfolie niet meekoken en voor opdienen toevoegen aan de saus of pasta.

 

Warme maaltijd

  • Volkoren pasta van spelt of kamut; 50-75-100 gram ongekookt gewicht

  • Stukjes scharrelkip; 100 gram bakken in 5-10 gram boter

  • Gestoomde broccoli

  • Zelfgemaakte pasta saus

 Tomaten bevatten lycopeen en broccoli bevat glucosinolaten. Eet ze samen en ze worden nog krachtiger.