De juiste vetten                                                                     Lees ook Havermout en Lijnzaad

Het goede antwoord is: ontbijt B ( overigens beide zijn een goed ontbijt )

 

Toelichting:

Overal kun je het lezen en horen; verzadigde vetten zijn ongezond en onverzadigde vetten zijn gezond. Met name meervoudige onverzadigde vetzuren zijn goed voor hart- en bloedvaten.

 Functie van vetten

  • Worden gebruikt voor energie

  • Dienen als bouwstof voor celmembraan en hormonen

  • Dienen als oplosmiddel voor vitamine A, D en E.

  • Geven verzadigingsgevoel en dragen bij tot een evenwichtige bloedsuikerspiegel

  • Dienen als reservestof, isolatie en bescherming van organen

    Verzadigde en onverzadigde vetten
    Zowel verzadigde als onverzadigde vetten zijn onmisbaar voor het optimaal functioneren van het lichaam. Als bouwstof hebben we zowel verzadigde als onverzadigde vetten nodig voor onder andere de opbouw van de celwand en synthese van hormonen.

    Meervoudig onverzadigde vetten zijn gezond; maar gebruik met mate!
    Een probleem bij onverzadigde vetten is dat deze gevoelig zijn voor een vorm van kwaliteitsvermindering die lipide peroxidatie wordt genoemd en die ontstaat door inwerking van zuurstof. Verder mogen onverzadigde vetten niet worden verhit. Te veel meervoudige onverzadigde vetten innemen is ongezond door het instabiele karakter.

    Verdeling en hoeveelheden van juiste vetten
    Een voedingsschema met voldoende vetten in de juiste verhoudingen met zowel verzadigde als onverzadigde vetten. Ongeveer 30% van de totale calorie-inname bestaat uit vetten:

    Tip

    10% door verzadigde vetten (v.v.)
    15% door enkelvoudig onverzadigde vetten (e.o.v.)
    5% door meervoudig onverzadigde vetten (m.o.v.)
    Verzadigde- onverzadigde vetten 1:2   

    Conclusie

  • Gebruik met mate verschillende natuurlijke vetten, zowel verzadigde als onverzadigde vetten.
  • De classificatie ‘dierlijke vetten zijn ongezond’ en plantaardige vetten zijn gezond’ is ongenuanceerd.
  • Beperk het gebruik van gefrituurde snacks. Deze bestaan uit veel calorieën en onbekend is de kwaliteit olie waarin gefrituurd is.
  • Meervoudige onverzadigde vetzuren zijn gezond, ook hier geldt met mate!

Ontbijt A

Stuk vers fruit
Magere yoghurt 150 gram
Havermoutvlokken 50 gram
Vers gemalen lijnzaad 10 gram                                                                                                                                   Aanzoeten met honing

Dit ontbijt bevat nauwelijks verzadigde vetten en ongeveer 3 gram onverzadigde vetzuren (2 gram omega 3 vetzuren)

 

Ontbijt B

Stuk vers fruit
Volle yoghurt 150 gram
Havermoutvlokken 50 gram
Vers gemalen lijnzaad 5 gram                                                                                                                                      Aanzoeten met honing

Dit ontbijt bevat verzadigde, onverzadigde vetten en omega vetzuren in de juiste hoeveelheden en verhoudingen.

 

Lees ook Havermout en Lijnzaad

 

Literatuur:Feiten over Vetten Mary G. Enig, Ph.D.