De juiste vetten

Olijfolie, vette vis, echte boter, noten, biologische eieren, kaas en volle zuivel.                                    

Functie van vetten

  • Worden gebruikt voor energie

  • Dienen als bouwstof voor celmembraan en hormonen

  • Dienen als oplosmiddel voor vitamine A, D en E.

  • Geven verzadigingsgevoel en dragen bij tot een evenwichtige bloedsuikerspiegel

  • Dienen als reservestof, isolatie en bescherming van organen

 

Tip

  • 10% door verzadigde vetten (v.v ) boter, kaas, volle zuivel
  • 15% door enkelvoudig onverzadigde vetten (e.o.v.) olijfolie, noten
  • 5% door meervoudig onverzadigde vetten (m.o.v.) vette vis, lijnzaad, biologische ei, noten
  • Verzadigde- onverzadigde vetten 1:2   
  • Alle voeding bevat zowel verzadigde als onverzadigde vetten in verschillende verhoudingen

Conclusie

  • Gebruik met mate verschillende natuurlijke vetten, zowel verzadigde als onverzadigde vetten.
  • De classificatie ‘dierlijke vetten zijn ongezond’ en plantaardige vetten zijn gezond’ is ongenuanceerd.
  • Beperk het gebruik van gefrituurde snacks. Deze bestaan uit veel calorieën en onbekend is de kwaliteit olie waarin gefrituurd is.
  • Meervoudige onverzadigde vetzuren zijn gezond, ook hier geldt met mate!

Verzadigde en onverzadigde vetten

Zowel verzadigde als onverzadigde vetten zijn onmisbaar voor het optimaal functioneren van het lichaam. Als bouwstof hebben we zowel verzadigde als onverzadigde vetten nodig voor onder andere de opbouw van de celwand en synthese van hormonen.

 

Meervoudig onverzadigde vetten zijn gezond; maar gebruik met mate!
Een probleem bij onverzadigde vetten is dat deze gevoelig zijn voor een vorm van kwaliteitsvermindering die lipide peroxidatie wordt genoemd en die ontstaat door inwerking van zuurstof. Verder mogen onverzadigde vetten niet worden verhit. Te veel meervoudige onverzadigde vetten innemen is ongezond door het instabiele karakter.